Svar gällande BSG:s inlägg om tifoverksamheten

Brynäs Support Gävle har bestämt sig för att dialogen mellan oss bör föras helt offentligt via sociala medier. Och eftersom det är så här Brynäs officiella supporterförening tycker att kommunikationen mellan oss ska se ut så kommer här ett svar på det otroligt märkliga inlägget om tifoverksamheten i Gavlerinken.

I sitt inlägg skriver Brynäs Support Gävle att det finns ett enkelt svar på varför man inte hyllade Honken med ett tifo. Nämligen att hela föreningens tifobudget redan har donerats till Brynäs Tifo.

Man skriver också att man förutsätter sig få tillbaka sin donation om pengarna inte skulle gå till tifon.

För det första:

Brynäs Support Gävle har det här året donerat 4000kr till Brynäs Tifo. Vilket utgör hela det beloppet föreningen budgeterat. De pengarna tillsammans med andra bidrag har gått åt till två stycken tifon under säsongen. Ett till hemmapremiären och ett till Leksand hemma 2019-10-26.

Bilder på dessa tifon finns nedan (klicka på bilden för större version):
    

För det andra:

Tifo är kanske supporterkulturens absolut viktigaste markör. En väloljad tifoverksamhet signalerar en lika väloljad och positiv ståplats. Enligt BSG:s budget för det innevarande verksamhetsåret så utgör tifo endast 2,92% av omsättningen.

Är man det minsta insatt inom supporterkulturen i Sverige och övriga världen så vet man att ekonomi för att skapa tifon alltid finns, i alla lägen och vid alla tidpunkter på året. I och med Er, supportrarna ute i landet.

Behöver man pengar för tifon så samlar man antingen in det löpande under året, eller vid punktinsatser. Här har BSG de absolut bästa förutsättningarna i hela landet i och med sin ställning som officiell supporterförening baserad i Gävle. Om målet är 2,92% av sin omsättning så hade en swish-kampanj via Brynäs kanaler, som står till BSG:s förfogande, löst de ekonomiska problem BSG beklagar sig över på några timmar, max.

Utöver hypotetiska insamlingar så har BSG två naturliga inkomstkällor. Nämligen medlemsavgifter och arrangering av bortaresor för sina medlemmar.

Den sistnämnda vet vi av egen erfarenhet garanterar stora vinster så länge man gör ett gediget jobb och fyller sina bussar, något som varenda supporterförening till ett lag av Brynäs storlek lyckas med. Men inte BSG. Att man sen skyller avsaknaden av ett tifo på att man skänkt 4000kr till Brynäs Tifo håller helt enkelt inte.

BSG skriver som sagt att det enkla svaret till varför det inte blev något tifo är för att man saknade 4000kr. Låt oss leka med tanken att BSG hade haft de pengarna, hade man då organiserat ett tifo?

Under hela nuvarande styrelses existens har BSG aldrig målat en egen flagga eller en egen banderoll av betydelse, än mindre designat, tillverkat och genomfört ett helt tifo. Låt det sjunka in. De banderoller man använder på hemma- och bortaplan är designade av medlemmar i Kamratkompaniet. Medlemmarna satt vid tillfället i BSG:s styrelse och organiserade då tillverkningen av dem.

BSG har heller aldrig haft någon input eller feedback på Brynäs Tifos arbete trots att man listar den grupperingen som ett av sina ”samarbeten” på sin hemsida och trots att man faktiskt är en förening som påstår sig syssla med supporterverksamhet. Istället har man ägnat föreningens tid och kraft åt att bedriva en pastill- och frukostbricka-affär i entréhallen på Gavlerinken.

Sen påstår man att det enda som stod i vägen för en hyllning av Honken var att man spenderat hela sin budget.

Vi har länge haft en intern önskan att sprida lite ljus över BSG:s verksamhet. Men för den goda tonens skull och av respekt för både BSG och Brynäs så har vi alltid hållit det på en självbehärskad nivå och framförallt aldrig sagt något offentligt. Men nu har den officiella supporterföreningen satt ribban vad gäller kommunikation så därför går vi gärna BSG till mötes på den punkten.

Ni kan därför förvänta er mer material från oss angående Brynäs Support Gävles verksamhet de senaste säsongerna inom kort.